Algemene voorwaarden
Kinza – Algemene Voorwaarden en Beleid
Welkom bij Kinza.nl! Kinza is een Nederlands interieurmerk gespecialiseerd in luxe Japandi-meubels, zoals stoelen, barkrukken en tafels. We vinden het belangrijk om duidelijk en klantvriendelijk te communiceren over onze voorwaarden en beleidsregels. Op deze pagina vindt u alle relevante informatie, netjes onderverdeeld in de volgende secties:
- Algemene Voorwaarden
- Retour- en Terugbetalingsbeleid
- Verzendbeleid
- Garantie- en Klachtenregeling
- Privacybeleid
We raden u aan om deze informatie zorgvuldig door te lezen. Mocht u na het lezen nog vragen hebben, dan kunt u altijd contact met ons opnemen. We staan u graag vriendelijk en professioneel te woord!
1. Algemene Voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van Kinza en op elke tot stand gekomen overeenkomst (bestelling) tussen Kinza en de klant via de website Kinza.nl. Door gebruik te maken van onze website en/of een bestelling te plaatsen, gaat u akkoord met deze voorwaarden.
Identiteit van de ondernemer
- Ondernemersnaam: Kinza Home. (handelend onder de naam Kinza)
- Adres: Jaargetijdenweg 50, 7532 SX Enschede, Nederland
- Telefoonnummer: 0683783749 (bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00)
- E-mailadres: info@kinza.nl
- KvK-nummer: 95983600
- Btw-identificatienummer: NL004130760B35
Kinza is gevestigd in Nederland en richt zich op de Nederlandse en Europese consumentenmarkt.
Producten en kenmerken
Kinza biedt handgemaakte Japandi-meubels die deels op maat worden gemaakt. Dit betekent dat u bij veel van onze producten keuze heeft in bijvoorbeeld stof, kleur, poten of de lengte van het tafelblad. Elk stuk is uniek. Doordat we gebruikmaken van natuurlijke materialen (zoals hout) en ambachtelijke afwerking, kan uw meubel enigszins afwijken van de foto’s op de website. Dergelijke variaties in houtnerven, kleurtinten of textuur zijn normaal en juist onderdeel van de charme van een handgemaakt natuurproduct. Uiteraard mag u er wel op vertrouwen dat het geleverde meubel in functionaliteit en kwaliteit overeenkomt met wat u op onze site heeft besteld.
Totstandkoming van de overeenkomst
Een overeenkomst (bestelling) komt tot stand op het moment dat u het bestelproces op de website doorloopt en de betaling is voltooid. U ontvangt hierna per e-mail een bevestiging van uw bestelling. Controleer de bevestiging a.u.b. op juistheid van uw gegevens en de bestelde producten. Mocht er iets niet kloppen, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op zodat wij het kunnen corrigeren.
Prijzen en betaling
Alle vermelde prijzen op Kinza.nl zijn in euro’s, inclusief BTW, en exclusief eventuele verzendkosten (tenzij anders vermeld). Tijdens het afrekenproces wordt duidelijk aangegeven welke eventuele bezorgkosten van toepassing zijn (zie ook ons Verzendbeleid hieronder voor de tarieven en opties). U kunt gebruikmaken van de betaalmethoden die wij aanbieden (bijv. iDEAL, creditcard, etc. – de beschikbare opties worden getoond bij het afrekenen). De betaling dient in de regel volledig te zijn voldaan voordat wij overgaan tot productie en levering van uw meubel.
Let op: In sommige gevallen bieden wij de optie “Betaling bij ontvangst” aan voor maatwerk meubels. Indien dit voor uw bestelling van toepassing is, zullen wij u hierover informeren en de voorwaarden daarvan uitleggen. In alle andere gevallen wordt pas met de productie gestart na ontvangen betaling.
Levering en uitvoering
Kinza zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het uitvoeren van uw bestelling en het verzenden/bezorgen van uw meubel(s). Wij doen ons best om binnen de aangegeven levertijd te leveren, maar omdat onze meubels op maat en deels met de hand worden gemaakt, kan de levertijd wat langer zijn dan bij standaardproducten. In het Verzendbeleid (sectie 3) leest u hier meer over. Eventuele termijnen die worden genoemd voor levering zijn indicatief; hieraan kunnen geen harde rechten worden ontleend, maar we zullen u altijd tijdig op de hoogte houden van de voortgang. Indien een bepaald model onverhoopt niet meer leverbaar is, brengen we u zo spoedig mogelijk op de hoogte en bieden we eventueel een alternatief of restitutie.
Bij ontvangst van de goederen gaat het risico van het product over op u als klant. Wij verzoeken u vriendelijk om het product bij levering te inspecteren (zie ook sectie 3, Verzendbeleid).
Herroepingsrecht (Bedenktijd)
Voor standaardproducten (niet op maat gemaakt) geldt het wettelijke herroepingsrecht: u heeft het recht uw online aankoop binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren/ontbinden. Echter, veel van onze producten worden in opdracht op maat gemaakt. Daarom geldt voor onze stoelen, barkrukken, tafels en andere maatwerkproducten een uitzondering op het herroepingsrecht: deze kunnen niet geretourneerd worden (zie voor details het Retour- en Terugbetalingsbeleid in sectie 2). We leggen dit hieronder en in sectie 2 nader uit.
Indien u meerdere artikelen heeft besteld waarvan sommige niet op maat zijn gemaakt, dan blijft voor die standaardproducten het herroepingsrecht wél van toepassing. U kunt in zo’n geval binnen 14 dagen na ontvangst gebruikmaken van uw bedenktijd voor het betreffende standaardproduct. Voor maatwerkartikelen in dezelfde bestelling is herroeping uitgesloten, tenzij er sprake is van een defect of fout (in dat geval lossen wij het natuurlijk op, zie sectie 4 Garantie).
Aansprakelijkheid
Kinza levert hoogwaardige producten en wij staan achter de kwaliteit. We zijn echter alleen aansprakelijk voor directe schade die het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van onze kant, en dan nog tot maximaal het bedrag van de betreffende bestelling. Indirecte schade, gevolgschade of bijkomende kosten (zoals gederfde winst of schade door vertraging) vallen buiten onze aansprakelijkheid, voor zover toegestaan volgens de wet. Deze beperking van aansprakelijkheid geldt niet in geval van opzet of grove nalatigheid van onze kant, en doet uiteraard niets af aan uw wettelijke rechten als consument.
Overmacht
In situaties van overmacht – denk aan natuurrampen, pandemieën, stakingen, onverwachte importbeperkingen of andere omstandigheden buiten onze controle – kan Kinza verplicht zijn de levering uit te stellen of de overeenkomst te ontbinden. In geval van overmacht zullen wij u zo spoedig mogelijk informeren en samen naar een passende oplossing zoeken. Eventueel reeds betaalde bedragen voor niet-geleverde producten krijgt u in zo’n geval uiteraard terug.
Geschillen en toepasselijk recht
Op alle overeenkomsten met Kinza en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. In het geval van een geschil zullen we altijd eerst proberen om dit onderling op te lossen op een vriendelijke en informele manier (zie ook sectie 4, Klachtenregeling). Lukt dat niet, dan kunt u het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter in Nederland. Het feit dat Nederlands recht van toepassing is, doet niets af aan eventuele dwingendrechtelijke consumentenbeschermingsregels in uw eigen land (indien u buiten Nederland woonachtig bent).
Heeft u vragen over onze algemene voorwaarden? Neem gerust contact met ons op via info@kinza.nl. We helpen u graag!
2. Retour- en Terugbetalingsbeleid
Bij Kinza hopen we dat u tevreden bent met uw aankoop. Toch niet blij? Dan gelden de volgende voorwaarden:
Retour standaardproducten
-
U heeft het recht om een standaardproduct (geen maatwerk) binnen 14 dagen na ontvangst te retourneren.
-
Meld uw retour binnen deze termijn per e-mail aan via info@kinza.nl.
-
Na aanmelding heeft u nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk terug te sturen.
-
Retourkosten zijn altijd voor rekening van de klant. Wij halen producten niet bij u op. U bent zelf verantwoordelijk voor het organiseren en betalen van de retourzending.
-
Het product moet onbeschadigd en – indien redelijkerwijs mogelijk – in de originele verpakking teruggestuurd worden.
Geen retour bij maatwerk
Veel van onze meubels, zoals tafels, stoelen en barkrukken, worden speciaal voor u gemaakt. Voor deze maatwerkproducten geldt géén herroepingsrecht. Ze kunnen dus niet geretourneerd of geannuleerd worden zodra de bestelling is geplaatst en de productie gestart is (artikel 6:230p BW).
Terugbetaling
-
Zodra wij uw retour in goede staat hebben ontvangen, betalen wij het aankoopbedrag van de geretourneerde standaardproducten terug.
-
De kosten voor de retourzending worden niet vergoed.
-
Terugbetaling gebeurt uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van de retourzending (of bewijs van verzending).
Geen terugbetaling bij maatwerkannulering
Zoals hierboven beschreven, is annuleren/herroepen van een maatwerkorder na 14 dagen niet mogelijk. Indien u toch voortijdig de maatwerkorder annuleert terwijl de productie al is gestart, kunnen wij in principe geen volledige terugbetaling doen. We zullen in zo’n geval samen naar een oplossing zoeken. Eventueel kunnen (deel)kosten in rekening worden gebracht voor reeds gemaakt materiaal- en arbeidskosten. Dit zullen we altijd duidelijk met u communiceren.
3. Verzendbeleid
We willen dat uw nieuwe meubel veilig en vlot bij u thuis komt, of dat u het op uw gemak bij ons kunt afhalen. Hieronder leest u hoe wij onze leveringen regelen, welke kosten daaraan verbonden zijn, en wat u van ons mag verwachten.
Verzendopties en kosten
Kinza biedt twee verzend-/afleveropties voor uw bestelling
-
Gratis thuisbezorging in Nederland & België vanaf €99
Bestellingen met een orderwaarde vanaf €99 worden gratis bij u thuisbezorgd. Dit geldt voor heel Nederland (met uitzondering van Waddeneilanden) en België. Levering is altijd inclusief transport, verzekering en handling van uw meubels. -
Thuisbezorging bij bestellingen onder €99
Voor bestellingen onder €99 rekenen wij een vast tarief van €15. -
Gratis afhalen bij ons magazijn in Enschede
U kunt er ook voor kiezen om uw bestelling gratis zelf af te halen in ons magazijn in Enschede. Het adres en verdere instructies ontvangt u na uw bestelling.
Let op: Wij leveren niet op de Waddeneilanden. Woont u daar? Dan kunt u wel gewoon een bestelling plaatsen en deze gratis afhalen bij ons magazijn in Enschede.
Tijdens het bestelproces kunt u kiezen tussen gratis thuisbezorging (binnen Nederland, exclusief Waddeneilanden) of gratis afhalen in Enschede.
Levertijd en productie
Omdat veel van onze meubels op bestelling met de hand worden gemaakt, is de levertijd wat langer dan bij kant-en-klare producten. Gemiddeld kunt u rekening houden met een levertijd van ongeveer 5 tot 7 weken na uw bestelling, afhankelijk van het type meubel en de gekozen afwerking. Dit omvat de tijd voor productie, kwaliteitscontrole en planning van levering.
Zodra uw meubel gereed is, nemen wij contact met u op om een geschikte afleverdag af te spreken (voor bezorging) of om door te geven dat u het kunt komen afhalen.
Wij doen ons uiterste best om binnen de genoemde termijn te leveren. Mocht er door omstandigheden (zoals vertraging in materiaalleveringen of uitzonderlijk veel orders) toch vertraging ontstaan, dan brengen wij u direct op de hoogte. U heeft in dat geval altijd de mogelijkheid om in overleg de order te annuleren als de wachttijd te lang wordt, tenzij het om een maatwerkproduct gaat dat al in productie is (zie ook het Retourbeleid omtrent annulering van maatwerk).
Levering aan huis (bezorging)
Voor thuisbezorging maken wij gebruik van een gespecialiseerde meubeltransportservice of onze eigen bezorgdienst. We spreken samen een afleverdatum (en indicatie tijdslot) af waarop u het beste aanwezig kunt zijn.
- Levering tot aan de deur: Standaard leveren wij grote meubels tot aan de voordeur op de begane grond. Woont u in een flat/appartement boven en is er een lift die groot genoeg is voor het meubel? Dan kunnen we uiteraard tot aan de deur van uw appartement leveren. Is er geen lift of past het meubel niet in de lift/trapgat, dan is het uw verantwoordelijkheid om het meubel naar binnen/boven te brengen. Laat ons bijtijds weten als er moeilijke toegangssituaties zijn; soms kunnen we tegen meerprijs een extra tilservice regelen of speciale apparatuur inzetten (bijvoorbeeld een verhuislift). Dit gaat altijd in overleg, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
- Controle bij ontvangst: Bij aflevering vragen we u om het ontvangen meubel direct even te controleren. Kijk of de verpakking intact is en of het meubel geen zichtbare beschadigingen of afwijkingen heeft. Onze bezorgers zullen hierop wachten. Mocht er iets niet in orde zijn, meld dit dan direct bij de bezorger en noteer het op de afleverbon. Neem daarna zo snel mogelijk (liefst binnen 24 uur) contact op met Kinza (via info@kinza.nl, met foto’s van de schade of het probleem). Wij zullen dan uiteraard zorgen voor een passende oplossing (reparatie, omruilen of nieuw product, zie ook Garantie & Klachten sectie).
- Aftekenen: Bent u tevreden en ziet alles er goed uit, dan vragen we u voor ontvangst te tekenen. Vanaf dat moment is het product officieel in uw eigendom en verantwoordelijkheid overgedragen.
Mocht u op de afgesproken dag onverwacht verhinderd zijn, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We kunnen de levering herplannen. Houd er rekening mee dat bij een mislukte levering doordat er niemand aanwezig was, we mogelijk extra kosten in rekening moeten brengen voor een nieuwe afleverpoging. Dit proberen we uiteraard te vermijden door goede afstemming vooraf.
Afhalen bij ons magazijn
Kiest u voor afhalen, dan ontvangt u van ons een bericht zodra uw bestelling gereed staat. In overleg prikken we een datum en tijdstip waarop u langs kunt komen. Bij aankomst in ons magazijn in Enschede heet een van onze medewerkers u welkom en helpen wij u desgewenst met het inladen van de meubels in uw voertuig.
Tip: komt u een grote tafel of meerdere stoelen ophalen, zorg dan voor voldoende ruimte in uw auto/busje en neem eventueel beschermend materiaal (dekens, spanbanden) mee om uw nieuwe meubels veilig te vervoeren.
Bij afhalen vragen we u een afhaalbevestiging of legitimatie mee te nemen, zodat we zeker weten dat we de juiste order aan de juiste persoon meegeven. U tekent ter plekke voor ontvangst. Ook hier geldt: controleer het meubel en meld eventuele bijzonderheden meteen, zodat we het kunnen noteren en oplossen indien nodig.
Verzendgebied en speciale verzoeken
Standaard leveren we in heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden. Woont u op een moeilijk bereikbare locatie? Houd er dan rekening mee dat de levertijd iets langer kan zijn of dat we in overleg een geschikte overdracht regelen (bijvoorbeeld tot aan een veerdienst).
Woont u buiten Nederland en wilt u toch graag bij Kinza bestellen? Neem gerust contact op – we bekijken dan samen de mogelijkheden. Eventueel kunnen we internationaal transport organiseren, al dan niet via een externe transporteur, tegen een nader overeen te komen tarief.
Heeft u andere speciale wensen voor de levering (bijvoorbeeld levering op een specifieke dag die verder in de toekomst ligt omdat u nog niet in uw nieuwe huis woont, of u wilt het meubel juist eerder indien mogelijk)? Laat het ons weten, we denken graag met u mee. Flexibiliteit en een tevreden klant staan voorop.
Verzendbevestiging en tracering
Zodra wij de verzending/bezorging inplannen, ontvangt u een verzendbevestiging per e-mail. In sommige gevallen (bij kleinere items) versturen we via een pakketdienst en krijgt u een track&trace code om de zending te volgen. In het geval van transport per meubeltransport wordt doorgaans een tijdvak afgesproken in plaats van een trackingcode. U weet dan in welk dagdeel u ons kunt verwachten.
Verzekering en schade
Alle zendingen zijn door Kinza verzekerd tegen transportschade tot het moment van levering bij u. Dat betekent dat als er onverhoopt schade ontstaat tijdens het vervoer, dit ons risico is. Wel vragen we u dringend om, zoals eerder vermeld, zichtbare schade of problemen zo snel mogelijk te melden en bij voorkeur direct bij ontvangst te constateren. Zo kunnen wij dit ook richting de vervoerder claimen en u snel helpen aan herstel of vervanging.
Samengevat – levering bij Kinza
- Kosten: Gratis thuisbezorging binnen Nederland vanaf €99 (exclusief Waddeneilanden), gratis afhalen in Enschede.
- Levertijd: Ca. 5–7 weken (maatwerkproductie + transportplanning).
- Afspraak: Wij plannen in overleg een leverdatum of afhaalmoment.
- Levering: Tot aan voordeur (speciale situaties in overleg). Direct controleren op schade.
- Afhalen: Op afspraak, locatie in Enschede. Legitimatie en afhaalbevestiging vereist.
- Communicatie: U wordt op de hoogte gehouden van de status en we zijn flexibel voor uw wensen.
Vragen over de bezorging of afhaling?
Neem gerust contact op via info@kinza.nl – we staan u graag te woord.
4. Garantie- en Klachtenregeling
Bij Kinza doen we er alles aan om kwaliteitsmeubels te leveren waar u jarenlang van kunt genieten. Het kan echter voorkomen dat er iets misgaat of dat u ergens niet tevreden over bent. In deze sectie leest u hoe wij omgaan met garanties en wat te doen bij klachten. We streven naar een eerlijke oplossing voor de klant, geheel in lijn met wettelijke bepalingen en een klantvriendelijke service.
Garantie (wettelijke garantie)
Wettelijke garantie houdt in dat een product datgene moet doen of zijn wat u er als consument in alle redelijkheid van mag verwachten. In Nederland (en de EU) heeft u recht op een deugdelijk product. Gaat er onverhoopt iets kapot of blijkt het product niet te voldoen aan de verwachtingen die u op basis van de overeenkomst mocht hebben, dan heeft u recht op kosteloos herstel, vervanging of (indien herstel/vervanging niet mogelijk is) teruggave van (een deel van) uw geld.
Onze garantievoorwaarden op een rij:
- Duur: Er is geen vaste termijn aan wettelijke garantie verbonden, want het hangt af van de te verwachten levensduur van het product. Als uitgangspunt hanteren we echter de Europese richtlijn dat wij als verkoper aansprakelijk zijn voor elk gebrek aan het product dat zich openbaart binnen 2 jaar na levering. Dit betekent niet dat het product maar 2 jaar mee hoeft te gaan – een degelijk meubel gaat veel langer mee – maar mocht zich binnen twee jaar een defect voordoen dat niet door normale slijtage of verkeerd gebruik komt, dan gaan wij ervan uit dat dit product ondeugdelijk was bij levering en lossen we dit zonder kosten voor u op. Ook na die periode kunt u overigens nog rechten hebben op basis van de wet; een gebrek na bijvoorbeeld 2,5 jaar kan, afhankelijk van de verwachte levensduur, nog steeds onder garantie vallen. Wij zullen elk geval redelijk beoordelen.
- Geen fabrieksgarantie extra: Naast de wettelijke garantie bieden wij geen aparte fabrieks- of aanvullende garantie. Kinza maakt haar eigen meubels en staat direct voor de kwaliteit in. U kunt dus vertrouwen op de wettelijk geregelde garantie en onze service, maar er is geen extra “5 jaar garantie certificaat” of dergelijke. (Mocht een toeleverancier van een onderdeel toch een extra garantie bieden, dan zullen we dat natuurlijk aan u doorgeven, maar doorgaans is dat niet van toepassing.)
- Wat te doen bij een defect: Ontdekt u een gebrek of defect aan uw meubel, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Stuur bij voorkeur een e-mail naar info@kinza.nl met uw ordernummer, een omschrijving van het probleem en, indien mogelijk, foto’s ter illustratie. Doe dit binnen een redelijke termijn nadat u het gebrek heeft opgemerkt. Een melding binnen 2 maanden na ontdekking van het gebrek wordt in ieder geval als tijdig beschouwd. Indien u ons later informeert, en daardoor de schade verergert of wij minder makkelijk kunnen vaststellen wat er mis is, kan dat invloed hebben op uw rechten. Dus meld gebreken liefst zo snel als praktisch kan.
- Oplossing bij gegrond defect: Als het gebrek onder de garantie valt (dat wil zeggen: het is geen gebruikersschade of normale slijtage, maar echt een onverwacht defect), dan komen we met een oplossing. Afhankelijk van de situatie zullen we het product repareren (bij u thuis of we halen het op voor reparatie), of vervangen we het product geheel voor een nieuw exemplaar. Als reparatie noch vervanging mogelijk is, kunnen we in overleg overgaan tot vergoeding van (een deel van) het aankoopbedrag. Deze oplossingen zijn voor u kosteloos. We streven ernaar dit zo spoedig mogelijk af te handelen, in ieder geval binnen een redelijke termijn. U heeft recht op een goed werkend product, en wij zorgen daarvoor.
- Uitzonderingen: Garantie geldt niet voor schade of defecten die zijn ontstaan door onoordeelkundig gebruik of door gebruik dat niet overeenkomt met de bestemming van het product. Bijvoorbeeld: een fauteuil die buiten in de regen heeft gestaan (tenzij het een outdoor-meubel betreft), of schade door eigen verbouwing van het meubel. Evenmin valt normale slijtage (zoals lichte gebruikerskrasjes op een tafelblad na jaren gebruik) onder garantie. Mocht u twijfelen of iets onder garantie valt, neem dan toch contact op – we zoeken altijd graag mee naar een oplossing, al is het maar tegen een redelijke vergoeding.
Kortom, Kinza staat voor kwaliteit. U mag vertrouwen op een duurzaam meubel. Mocht er toch iets mis zijn, dan lossen we het op – dat is onze garantie.
Klachtenregeling
Heeft u een klacht? Dat vinden wij erg vervelend om te horen, maar we willen u wel graag helpen en ervan leren. Of het nu gaat om een productklacht (bijv. beschadiging of niet naar verwachting) of een klacht over onze dienstverlening (bijv. onjuiste informatie of een vervelende ervaring), u kunt als volgt rekenen op onze ondersteuning:
- Meldpunt: U kunt uw klacht indienen door een e-mail te sturen naar info@kinza.nl. Omschrijf duidelijk wat de klacht is en vermeld eventueel uw ordernummer of andere relevante gegevens. U mag ook het contactformulier op onze website gebruiken of ons telefonisch benaderen op 020-1234567. Schriftelijk (per e-mail) is vaak het handigst, zodat wij uw klacht goed kunnen vastleggen.
- Ontvangstbevestiging: We sturen u binnen 2 werkdagen een bevestiging dat we uw klacht ontvangen hebben. In deze ontvangstbevestiging laten we weten hoe we de kwestie gaan oppakken en een indicatie van de tijd die we nodig denken te hebben om het op te lossen.
- Behandeling: Onze klachtenafdeling (of een verantwoordelijke medewerker) zal de kwestie onderzoeken. We benaderen de situatie altijd met de intentie u tevreden te stellen. U mag van ons een inhoudelijke reactie verwachten binnen 14 dagen na uw klachtmeldingtuin-bouw.nl. Vaak proberen we echter veel sneller te reageren/op te lossen. Mocht het om wat voor reden dan ook langer duren dan 14 dagen om uit te zoeken of op te lossen, dan laten we u binnen die 14 dagen weten hoeveel extra tijd we nodig hebben en waarom.
- Oplossing: Als we tot een oplossing of voorstel komen, communiceren we dat direct met u. Denk aan het alsnog kosteloos herstellen of omruilen van een product, het aanbieden van (gedeeltelijke) restitutie, of een andere tegemoetkoming afhankelijk van de aard van de klacht. Ons doel is altijd een oplossing te bieden waar u tevreden mee bent.
- Niet tevreden? Als u niet tevreden bent met de afhandeling van uw klacht, laat het ons weten – we gaan dan graag opnieuw in gesprek om te kijken of we elkaar kunnen vinden. Lukt dit onverhoopt niet en komen we er samen echt niet uit, dan kunt u het geschil formaliseren.
Extern geschilbeslechting: Kinza is (nog) niet aangesloten bij een specifieke geschillencommissie of keurmerk. Echter, volgens de Europese regels kunt u een onopgeloste klacht ook aanmelden voor bemiddeling via het ODR-platform (Online Dispute Resolution) van de Europese Commissie. Dit is een onafhankelijk platform gericht op online aankopen. U vindt dit platform op http://ec.europa.eu/odr:contentReference[oaicite:3]{index=3}. Als uw klacht elders nog niet in behandeling is, staat het u vrij om via dat platform een bemiddeling of geschilprocedure op te starten. Dit is vooral bedoeld voor grensoverschrijdende geschillen, maar is ook binnen Nederland te gebruiken. Daarnaast behoudt u uiteraard altijd het recht om juridische stappen te ondernemen als consument, maar wij hopen dat het nooit zover hoeft te komen en dat we in goed overleg tot een oplossing kunnen komen.
Onze belofte: Wij behandelen elke klacht discreet, serieus en met oog voor uw tevredenheid. Klanttevredenheid staat bij ons voorop, dus schroom niet om contact op te nemen. Vaak blijkt dat een telefoongesprek of paar mails volstaan om eventuele misverstanden op te helderen of fouten recht te zetten.
Kinza is een klein gepassioneerd team – uw feedback (positief of negatief) is voor ons enorm waardevol om onze producten en service te verbeteren!
5. Privacybeleid (AVG)
Uw privacy is voor Kinza van groot belang. In dit privacybeleid leggen we uit welke persoonsgegevens wij verzamelen, waarom we dat doen en hoe we uw gegevens verwerken en beschermen. We houden ons aan de toepasselijke wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We gaan zorgvuldig en vertrouwelijk met uw gegevens om.
Verantwoordelijke
De verantwoordelijke voor de gegevensverwerking is Kinza Interiors B.V. (Kinza.nl), gevestigd in Nederland. Onze contactgegevens vindt u bovenaan bij de Algemene Voorwaarden. Voor privacygerelateerde vragen kunt u mailen naar info@kinza.nl.
Omdat wij een relatief klein bedrijf zijn, hebben wij geen aparte functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld. U kunt met uw vragen direct bij ons terecht.
Persoonsgegevens die wij verwerken
Kinza verwerkt uw persoonsgegevens doordat u gebruikmaakt van onze diensten en/of omdat u deze zelf aan ons verstrekt. Afhankelijk van uw interactie met ons (bijvoorbeeld of u een bestelling plaatst, een account aanmaakt, zich inschrijft voor de nieuwsbrief, etc.) kunnen wij de volgende categorieën van persoonsgegevens van u verwerken:
- Identificatie- en contactgegevens: zoals uw naam, adres en woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Deze verstrekt u bijvoorbeeld bij het plaatsen van een bestelling of het aanmaken van een account.
- Bestel- en transactiegegevens: details van de producten die u heeft besteld, bestelnummer, leveringsadres (indien anders dan uw eigen adres), en betaalgegevens (zoals uw gekozen betaalmethode, transactie-ID – let op: wij verwerken geen volledige betaalkaartgegevens, die gaan via onze betaalprovider).
- Communicatiegegevens: als u contact met ons opneemt via e-mail, chat of telefoon, kunnen we die correspondentie bewaren. Bijvoorbeeld vragen aan de klantenservice of klachten die u indient en onze antwoorden daarop.
- Accountgegevens: als u een account registreert, slaan we de inloggegevens (gebruikersnaam/e-mail en een versleutelde vorm van uw wachtwoord) op, evenals de voorkeuren of eerdere bestellingen gekoppeld aan uw account.
- Technische gegevens & cookies: wanneer u onze website bezoekt, verzamelen we met cookies en vergelijkbare technieken bepaalde informatie over uw apparaat, browser en surfgedrag. Bijvoorbeeld uw IP-adres, welke pagina’s u bekijkt, en hoe u door de site navigeert. Dit gebeurt onder meer om de website goed te laten functioneren (functionele cookies) en om het gebruik te analyseren (analytische cookies). Voor marketingcookies vragen we apart uw toestemming via de cookie-instellingen op de site. (Zie verderop voor meer info over cookies.)
Wij hebben niet de intentie om bijzondere persoonsgegevens (zoals gegevens over gezondheid, religie, etniciteit, etc.) van u te verzamelen, en we verzoeken u deze ook niet te verstrekken bij opmerkingen of vrije velden. Ook onze site/diensten zijn niet gericht op minderjarigen; we verkopen geen producten aan kinderen onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders/voogd.
Doeleinden en grondslagen van verwerking
We gebruiken uw persoonsgegevens uitsluitend voor gerichte en legitieme doelen. Hieronder lichten we de belangrijkste doeleinden toe:
- Voor de uitvoering van uw overeenkomst (bestelling): Allereerst gebruiken we uw naam, adres, contact- en betaalgegevens om uw bestelling te verwerken en uit te voeren. Denk aan: orderbevestiging per e-mail, betaling afhandelen, het maken van de op maat bestelde producten, het organiseren van verzending/afhaling, en u op de hoogte houden van de status. Zonder deze gegevens kunnen we de koopovereenkomst niet uitvoeren. → Grondslag: uitvoering van de overeenkomst.
- Klantenservice: Als u contact opneemt met vragen of klachten, verwerken we de door u verstrekte informatie en contactgegevens om uw vraag of klacht te behandelen. → Grondslag: gerechtvaardigd belang (namelijk het belang van een goede klantenservice en het onderhouden van klantrelaties) of uitvoering overeenkomst (als het bijv. om een probleem met uw bestelling gaat).
- Accountfunctionaliteit: Wanneer u een Kinza-account aanmaakt, verwerken we de benodigde gegevens om dat account te beheren en u in staat te stellen eenvoudig toekomstige bestellingen te plaatsen, uw bestelgeschiedenis in te zien, enzovoort. → Grondslag: uitvoering van de overeenkomst (voor de accountdienst) en gerechtvaardigd belang (het aanbieden van gemak voor terugkerende klanten).
- Nieuwsbrief en marketing: U kunt zich vrijwillig inschrijven voor onze nieuwsbrief. In dat geval gebruiken we uw e-mailadres om u af en toe op de hoogte te houden van nieuwe collecties, aanbiedingen of inspiratie (maximaal enkele keren per maand). Elke nieuwsbrief bevat een link waarmee u zich kunt afmelden. → Grondslag: uw toestemming (bij inschrijving vragen we expliciet om uw toestemming voor de nieuwsbrief). U kunt deze toestemming altijd intrekken via de afmeldlink of door contact met ons op te nemen.
- Analyse en verbetering: Om onze webshop gebruiksvriendelijker te maken en ons assortiment en dienstverlening te verbeteren, verzamelen we via cookies geanonimiseerde gegevens over het gebruik van de website (bijv. bezoekersaantallen, populairste pagina’s, via welke site men binnenkomt, etc.). Deze statistieken bevatten geen direct herleidbare persoonsgegevens en dienen puur voor intern inzicht. → Grondslag: gerechtvaardigd belang (optimalisatie van de dienstverlening). Voor zover er analytische cookies worden gebruikt die een minimale impact op privacy hebben (geanonimiseerd), mogen we dat doen op grond van dit belang. Voor meer ingrijpende cookies of tracking vragen we toestemming.
- Wettelijke verplichtingen: Soms moeten we gegevens verwerken omdat de wet dat vereist. Bijvoorbeeld het bewaren van factuur- en transactiegegevens voor de belastingdienst (wettelijke bewaarplicht van administratieve gegevens is 7 jaar). Ook kunnen we op grond van wet- en regelgeving bepaalde gegevens moeten verstrekken als een overheidsinstantie daar rechtmatig om vraagt. → Grondslag: wettelijke verplichting.
We zullen uw gegevens niet gebruiken voor andere doeleinden dan hierboven genoemd, tenzij u daar expliciet toestemming voor heeft gegeven of wij daar wettelijk toe gerechtigd zijn en het u hebben meegedeeld. Automatische besluitvorming of profilering die rechtsgevolgen voor u heeft, doen wij niet. Dat wil zeggen: er is geen geautomatiseerd systeem dat bijvoorbeeld uw gegevens beoordeelt en zelfstandig bepaalde besluiten neemt zonder menselijke tussenkomst die u significant kunnen raken.
Delen van persoonsgegevens met derden
Kinza verkoopt of verhuurt nooit uw persoonsgegevens aan derden voor commerciële doeleinden van die derden. Wel kan het nodig zijn om in het kader van onze dienstverlening bepaalde gegevens te delen met derde partijen, om uw bestelling mogelijk te maken of de website te laten draaien. We beperken dit tot het noodzakelijke en hebben met deze partijen goede afspraken (verwerkersovereenkomsten) om uw privacy te waarborgen. Denk aan:
- Bezorg- en transportdiensten: Bijvoorbeeld het transportbedrijf dat uw meubel thuis aflevert. Zij krijgen uw naam, adres en telefoonnummer (voor de bezorgafspraak) om de levering uit te voeren.
- Betalingsproviders: Wanneer u online betaalt, verloopt dit via een secure betaalprovider (zoals bijv. Mollie, Stripe, iDEAL-banken etc.). Deze partijen verwerken uw betaalgegevens direct op hun platform. We ontvangen van hen een melding of een betaling geslaagd is. In sommige gevallen zien we uw rekeningnummer op onze afschriften, maar gevoelige betaalgegevens (zoals volledige creditcardnummers) zijn alleen bij de betaalprovider bekend en niet bij ons.
- Website host en IT-dienstverleners: Onze webshop draait op [bijv. Shopify / WooCommerce / eigen server] en wordt gehost op servers van een derde partij. Deze zorgen voor de technische infrastructuur. Ze kunnen in theorie bij persoonsgegevens die u via de site invoert (bijv. ordergegevens in de database), maar zullen dit alleen doen op ons verzoek voor ondersteuningsdoeleinden. Ook schakelen we soms IT-expertise in voor onderhoud, waarbij toegang tot data niet is uitgesloten. In al deze gevallen zijn overeenkomsten afgesloten die hen verplichten vertrouwelijk met uw data om te gaan.
- Nieuwsbrief software: Als u zich inschrijft voor onze nieuwsbrief, kan uw e-mailadres worden beheerd in een extern e-mailmarketingsysteem (bijvoorbeeld MailChimp, SendinBlue of vergelijkbaar). Ook daarmee hebben we een verwerkersovereenkomst.
- Analytics-partijen: Wij gebruiken mogelijk Google Analytics of een soortgelijke tool om inzicht te krijgen in het gebruik van onze website. We zullen dit, indien van toepassing, privacy-vriendelijk instellen (bijvoorbeeld IP-adressen anonimiseren, geen gegevens delen met Google voor andere diensten). U kunt cookies daarvoor weigeren via ons cookie-banner.
Al deze partijen gebruiken uw gegevens uitsluitend in opdracht van Kinza en niet voor hun eigen doeleinden. We zorgen ervoor dat zij niet meer gegevens ontvangen dan noodzakelijk. Uw privacy staat hierbij voorop.
In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat we uw gegevens moeten delen buiten bovenstaande categorieën, bijvoorbeeld als we juridisch worden verplicht door een autoriteit, of als we ons bedrijf (of een deel ervan) verkopen of overdragen. In zo’n geval zullen we uiteraard altijd de wettelijk vereiste stappen volgen om uw rechten te beschermen, en u informeren waar dat voorgeschreven is.
Bewaartermijnen
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor de doeleinden waarvoor we ze hebben verzameld, tenzij we wettelijk verplicht zijn gegevens langer te bewaren.
- Bestelgegevens: Uw naam, contact- en bestelgegevens bewaren we minimaal zo lang als nodig is om de bestelling af te ronden en de garantie-/retourtermijn te verstrijken. Daarna bewaren we die gegevens nog maximaal 7 jaar, aangezien we verplicht zijn onze administratieve gegevens (facturen, betalingsbewijzen) 7 jaar te bewaren voor de Belastingdienst.
- Accountgegevens: Zolang u een actief Kinza-account heeft, bewaren we de gegevens in uw account. Als u uw account laat verwijderen, zullen we de accountgerelateerde gegevens verwijderen of anonimiseren, behalve die gegevens die we nog nodig hebben voor openstaande bestellingen of wettelijke verplichtingen (dan schuift dat deel onder de order- of wettelijke bewaarplicht).
- Nieuwsbrief: Uw e-mailadres voor de nieuwsbrief houden we opgeslagen totdat u aangeeft geen mail meer te willen ontvangen (uitschrijving). Na uitschrijving bewaren we eventueel nog wel een bewijs dat u zich ooit had aangemeld (om te voldoen aan aantoonbaarheid van toestemming), maar we zullen u niet meer mailen.
- Correspondentie: Klantservice e-mails of chatgesprekken kunnen we tot 2 jaar na afhandeling van uw vraag bewaren, zodat we bij vervolgvragen of soortgelijke issues kunnen terugkijken. Klachtenregistraties bewaren we ook enkele jaren, mede om terugkerende problemen te analyseren en op te lossen.
- Analytics data: Gegevens verzameld via cookies voor analytische doeleinden worden vaak direct geanonimiseerd en zijn niet langer naar u te herleiden. Ruwe logfiles van de webserver met IP-adressen worden meestal enkele weken bewaard en daarna gewist.
Wanneer de bewaartermijn verlopen is, zullen wij de persoonsgegevens veilig verwijderen of anonimiseren, zodat ze niet meer aan u te koppelen zijn.
Beveiliging van uw gegevens
Kinza neemt passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Denk aan beveiligde verbindingen (onze website gebruikt HTTPS/SSL), firewalls, up-to-date software en versleuteling van gevoelige data. Intern zorgen we dat alleen geautoriseerd personeel toegang heeft tot uw gegevens en dat zij getraind zijn om hier vertrouwelijk mee om te gaan.
Hoewel we ons uiterste best doen om uw gegevens te beschermen, is geen enkele methode van opslag of overdracht 100% veilig. Mocht er onverhoopt toch sprake zijn van een datalek dat waarschijnlijk ongunstige gevolgen heeft voor uw privacy, dan zullen we dit melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en u, als betrokken persoon, informeren conform de wettelijke verplichtingen.
Cookies en tracking
Onze website gebruikt cookies en vergelijkbare technieken. Bij uw eerste bezoek tonen wij een cookie-banner waarmee u bepaalde cookies kunt accepteren of weigeren.
- Functionele cookies: deze zijn noodzakelijk voor het functioneren van de site (bijvoorbeeld om producten in uw winkelmandje te onthouden, of voorkeuren zoals taalinstelling). Deze kunt u niet uitzetten omdat de site anders niet goed werkt.
- Analytische cookies: hiermee verzamelen we statistieken over het gebruik van de site. We maken bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics, maar hebben dit privacyvriendelijk ingesteld (IP-anonimisering aan, geen gegevens delen voor andere Google-diensten). Deze cookies helpen ons de site te verbeteren en veroorzaken geen inbreuk op uw privacy.
- Marketing cookies: alleen met uw toestemming plaatsen wij cookies of pixels voor marketingdoeleinden, bijvoorbeeld om u gepersonaliseerde advertenties te tonen op andere platforms (retargeting) of om social media integratie mogelijk te maken. Voorbeelden kunnen zijn een Facebook Pixel of Pinterest Tag als we die zouden gebruiken voor advertenties. Als u niet instemt, zullen deze niet geplaatst worden. U kunt uw cookievoorkeuren op elk moment aanpassen via onze cookie-instellingen link onderaan de pagina.
Meer details hierover kunt u lezen in onze aparte Cookieverklaring (indien beschikbaar op de site) of opvragen bij onze klantenservice. U kunt cookies ook altijd zelf uitzetten via uw browserinstellingen, al kan dit de functionaliteit van onze site beperken.
Uw privacyrechten
U heeft op grond van de AVG een aantal rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens. Wij respecteren deze en zullen u ondersteunen bij het uitoefenen ervan. Het gaat om de volgende rechten:
- Recht op inzage: U kunt opvragen welke persoonsgegevens wij van u hebben en een kopie daarvan krijgen.
- Recht op rectificatie: U kunt ons verzoeken onjuiste of onvolledige gegevens aan te passen. U heeft zelf via uw account ook de mogelijkheid om bepaalde gegevens te wijzigen.
- Recht op gegevenswissing: Ook bekend als ‘het recht om vergeten te worden’. U mag ons in bepaalde gevallen vragen uw persoonsgegevens te verwijderen. Bijvoorbeeld als de gegevens niet langer nodig zijn voor de oorspronkelijke doeleinden, of als u uw toestemming intrekt en we geen andere grondslag meer hebben. Let op: we kunnen niet altijd alle gegevens wissen, bijvoorbeeld als we wettelijk verplicht zijn ze te bewaren (zie bewaartermijnen).
- Recht op beperking van verwerking: U kunt ons vragen (tijdelijk) minder gegevens te verwerken, bijvoorbeeld als u de juistheid betwist en we tijd nodig hebben om dat te controleren, of als u eigenlijk verwijdering wilt maar nog wilt dat we beperkt opslaan in afwachting van een klacht.
- Recht op bezwaar: U heeft het recht bezwaar te maken tegen bepaalde verwerkingen op basis van gerechtvaardigd belang. Als u bijvoorbeeld bezwaar maakt tegen het gebruik van uw gegevens voor direct marketing (nieuwsbrief), zullen we dat honoreren en u niet meer benaderen. U kunt zich voor marketing ook altijd uitschrijven zonder gedoe.
- Recht op gegevensoverdraagbaarheid: Voor zover van toepassing kunt u vragen uw persoonsgegevens, die u zelf aan ons heeft verstrekt en die wij met uw toestemming of voor een overeenkomst geautomatiseerd verwerken, in een gangbaar digitaal formaat aan u over te dragen (of aan een door u genoemde derde partij). Denk aan een CSV-export van uw bestelgeschiedenis of accountgegevens.
- Recht om toestemming in te trekken: Waar we afhankelijk zijn van uw toestemming (bijvoorbeeld voor de nieuwsbrief of marketingcookies) kunt u die toestemming op ieder moment weer intrekken. Het intrekken heeft geen terugwerkende kracht: eerdere verwerkingen waren legaal, maar vanaf het moment van intrekken stoppen we daarmee.
Uitoefenen van uw rechten: U kunt een verzoek met betrekking tot bovengenoemde rechten indienen door een e-mail te sturen naar info@kinza.nl. Om misbruik te voorkomen kunnen we u om aanvullende informatie vragen om uw identiteit te verifiëren (bijvoorbeeld een bestellingnummer of het e-mailadres dat bij ons bekend is) voordat we uw verzoek uitvoeren. We reageren zo snel mogelijk, uiterlijk binnen een maand op uw verzoek. In uitzonderlijke gevallen mogen we die termijn verlengen (met nog eens twee maanden), maar dan informeren we u op tijd over de reden daarvan.
Vragen of klachten over privacy
Heeft u vragen over dit privacybeleid of over de manier waarop Kinza met uw gegevens omgaat? Neem dan gerust contact met ons op via info@kinza.nl. We helpen u graag verder.
Mocht u ondanks onze hulp ontevreden zijn over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan, dan kunt u een klacht indienen bij de toezichthouder. In Nederland is dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). U vindt meer informatie op de website van de AP (autoriteitpersoonsgegevens.nl). Uiteraard hopen we dat het niet zover komt en dat we eventuele zorgen in goed overleg kunnen wegnemen.
Wijzigingen in dit privacybeleid
Ons privacybeleid kan van tijd tot tijd worden aangepast, bijvoorbeeld vanwege gewijzigde wetgeving of veranderingen in onze dienstverlening. Bij substantiële wijzigingen zullen we dat duidelijk melden op onze website (en waar mogelijk direct aan u communiceren, bijvoorbeeld per e-mail, als de wijzigingen significant zijn of uw toestemming vereisen). Onderaan deze pagina vindt u de datum van de laatste wijziging.
Dit privacybeleid is voor het laatst bijgewerkt op: 1 mei 2025.
Bedankt dat u de tijd heeft genomen om onze Algemene Voorwaarden en beleidsregels door te lezen. We begrijpen dat het veel informatie is. Bij Kinza streven we ernaar om open, eerlijk en klantgericht te werken. Deze richtlijnen zijn er om ervoor te zorgen dat u weet waar u aan toe bent en om wederzijdse verwachtingen helder te hebben.
Heeft u na het lezen van dit document nog vragen, opmerkingen of suggesties? Schroom niet om contact met ons op te nemen via info@kinza.nl of telefonisch. Wij staan voor u klaar en helpen u graag verder!
Team Kinza